Европейска гражданска инициатива „Справедлив транспорт“ Законодателни инициативи за гражданското въздухоплаване

Авиацията играе основна роля в европейската икономика и заетостта, като осигурява 2,6 милиона работни места и приход от 365 милиарда евро, което представлява 2,4% от БВП на целия Европейски съюз. Либерализирането на въздушния транспорт в началото на 90-те години на миналия век донесе безспорни ползи за пътниците под формата на по-широк достъп до въздушния транспорт, по-евтини самолетни билети и разнообразни оферти. В същото време, то беше извършено без адекватно социално регулиране и доведе до значителни промени в бизнес средата на авиокомпаниите и до ожесточена конкуренция, които от своя страна резултираха в непрекъснато влошаване на трудовите условия на повечето от авиационните работници, като основен инструмент за постигане на конкурентни предимства.

Отварянето на пазара без никакво социално регулиране, което да противодейства на конкуренцията въз основа на разходите за труд, доведе авиационната индустрия като цяло до практикуване на социален дъмпинг и до непрекъснато „подбиване“, снижаване, постъпателно влошаване на условията на труд. Работни места, които са били престижни и висококачествени, сега изчезват и са или аутсорсвани, или заменени с по-евтин труд, работата в несигурни условия в авиацията се е увеличила.

Последните статистически данни на Евростат показват, че и количествено почти няма увеличение на заетостта в авиацията през последните 10 години.

Секция „Гражданска авиация“ на ЕТФ, в която СТСБ заема достойно място, от години изучава глобалните тенденции в авиацията и тяхното пагубно въздействие върху авиационния пазар на труда, върху лоялната конкуренция и равнопоставеността, както и върху качеството на условията на труд на авиационните работници. В рамките на общо три проекта  с участието на европейските социални партньори в продължение на три години бяха направени задълбочени изследвания и проучвания от известни професори във водещи европейски университети  на „изобретателните“ и агресивни бизнес модели, които някои авиопревозвачи използват, за да си осигурят конкурентно предимство на гърба на своите работници, техните права и условия на труд. Отчетена беше и опасността от бързо разпространение на подобни модели поради икономическия натиск, който те упражняват върху традиционните авиокомпании, принуждавайки ги да копират и мултиплицират лошите практики.

Всичко това доведе до извода за съществуването на реална заплаха за авиационната безопасност и устойчивостта на европейската авиационна система вследствие приоритизирането на икономическите аспекти и пренебрегването на социалното измерение.

Основните цели, които ЕТФ си поставя в областта на европейското въздухоплаване и в рамките на Европейската гражданска инициатива „Справедлив транспорт“, са:

– справяне със социалния дъмпинг

– борба с явлението „удобен флаг“ и ограничаване на разпространението

– за качествени работни места в европейската авиация

– създаване на условия за равнопоставеност и лоялна конкуренция както на вътрешния европейски авиационен пазар, така  и в отношенията с трети страни
Като средство за тяхното постигане ЕТФ представя в рамките на ЕГИ 12 законодателни инициативи.

12 picture_1
Най-общо те представляват:

мерки за защита на европейските превозвачи от нелоялна конкуренция

– мерки за предотвратяване  разпространението на нетипични форми на заетост в европейската авиация и срещу експанзията на модела „удобен флаг“

мерки за социална закрила на различните категории авиационни работници и срещу социалния дъмпинг в бранша

Конкретни законодателни инициативи:

  1. Признаване правото на синдикално сдружаване и на колективно трудово договаряне (включително на международно ниво).
  2. Преработване на Регламент (ЕО) №1008/2008 относно общите правила за извършване на въздухоплавателни услуги, за да се осигури правилното прилагане на националното социално законодателство за авиокомпании, които имат множество оперативни бази на територията на различни европейски държави; обвързване на определението „основно място на стопанска дейност“ с наличието на съществена оперативна авиационна дейност
  3. Промени в Регламент (EО) №868/2004 на Европейския парламент и на Съвета относно защита срещу субсидиране и практики на нелоялно ценообразуване – мерки за защита на европейските превозвачи от нелоялна конкуренция от трети страни (Емирейтс, Катар, Етихад)
  4. Изменение нарегламент987/2009 относно координирането на социално осигурителните системи на държавите от ЕЕП- (съкращаване на 10 годишния преходен период, предвиден в регламента и допълнителни пояснения и прецизиране за случаите с множество оперативни бази)
  5. Преработване наРегламент (ЕС) № 805/2011 (за лиценза на ръководители на полети) – превръщане на съображение 9 в задължително и обвързващо, с цел да се предотврати заобикаляне на съществуващите национални разпоредби, регламентиращи правата и задълженията, приложими към трудовите договори
  6. Подобряване на Директива (2008/104/ЕО) относно работа чрез агенции за временна заетост в посока насърчаване на пряката заетост в авиационния сектор.12 picture_2
  7. Подобряване на Директива 2000/79/ЕО относно работното време на мобилните работници в гражданската авиация – да се актуализира тази директива за по-добра защита на самолетните екипажи и в синхрон с новия FTL Рег. 83/2014
  8. Подобряване на Директива 2011/98 ЕС (директива за единно разрешително), така че да е приложима към въздушните екипажи
  9. Приемане на законодателство на ЕС срещу фиктивното самонаемане – Някои авиокомпании използват самостоятелно заети летателни и кабинни екипажи като средство за избягване плащането на осигурителните вноски, социални придобивки и т.н. В същото време е ясно,че тези работници са де факто ангажирани като служители, защото те нямат никаква фактическа независимост и трябва да следват строги заповеди, налагани от авиокомпаниите. Следователно е необходимо спешно да се приеме съответното законодателство, което да се справи с този феномен.
  10. Договаряне на споразумение между европейските социални партньори в областта на гражданската авиация относно приложимото трудово законодателство и за социалните права на авиационния персонал – Чл. 154 и чл. 155 от Договора за функционирането на ЕС предвиждат възможността за договаряне на обвързващи споразумения между работодателите и представителите на работниците.
  11. Приемане на нов регламент за наземното обслужване, който да осигури социална защита за работниците в случай на частична или пълна загуба на дейността на даден наземен оператор, както и при тръжни процедури
  12. Създаване на Европейска обсерватория по заетостта и условията на труд в гражданското въздухоплаване