На 2 февруари 2015г. Европейската федерация на транспортните работници (ETF) и Общността на Европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) публикуваха втория си годишен доклад за развитието на заетостта на жените европейския железопътен сектор.
Резултатите показват, че средният дял на жените, работещи в сектора, бавно се увеличава и в момента възлиза на около 20%. Различията между отделните страни обаче остават големи, като най-голям е процентът на жените в Литва. В страните от Източна Европа работят повече жени в сравнение с останалата част на континента.
Най-значителен дял имат жените в превозните служби (30.6%), следвани от управлението на трафика (20,3%), мениджърските длъжности (19%), както и при инженерите (17,2%). 23.4% са жените, преминаващи през професионално обучение в рамките на железопътните компании.
Гъвкавото работно време, намаленото работно време и творческият отпуск се отбелязват като най-популярни мерки за подобряване на баланса между професионалния и личния живот. Насърчаването на заетостта и кариерното развитие на жените се постигат основно с подобряване на здравословните и хигиенни условия на труд, повишаване на осведомеността по въпросите на равенството на работещите в отделите за управление на човешките ресурси, както и с преразглеждане на процедурите за набиране на персонал. Всяка пета фирма от участниците в изследването има специален отдел или звено за равни възможности.
По повод на доклада, изпълнителния директор на CER Либор Лохман каза: „Нарастването на заетостта на жените в железопътния сектор безспорно е положително явление. Смятам, че това е тенденция, която няма да спре през следващите години.“
Заместник-генералният секретар на ЕТФ и политически секретар на секция Железопътен транспорт Сабине Триер подчерта: „Чудесно е да се види, че все повече и повече компании участват в това ежегодно проучване. Заедно с лекото повишаване заетостта на жените в железопътния сектор това показва, че железопътните компании са се ангажирали да го направят още по-привлекателно работно място за тях. Разбира се, все още има място за подобрение. В това отношение, съвместните препоръки на CER и ETF от 2007г. и насоките с добри практики в резултат на проекта WIR от 2010г. дават ценни предложения.“
От 2013г. изследванията се представят ежегодно с цел да се оценят усилията и мерките на европейските железопътни компании да гарантират равенството между жените и мъжете.
Анализа може да прочетете тук.