Юберизацията навлиза все повече в световната икономика, а транспортът и логистиката са сред най-застрашените от това явление сектори. Как синдикатите могат да реагират на новата ситуация беше основната тема на дискусията на съпътстващия форум „Юберизация на логистиката”, който се проведе на 24 май в рамките на конгреса на ЕТФ. В него от страна на СТСБ участваха: Надежда Станева, член на МК на СТСБ, член на Съюзния съвет на СТСБ, Антония Панайотова, вицепрезидент на Секция „Авиация” на ЕТФ и политически секретар на „Гражданска авиация” в СТСБ и Сашо Алексов, председател на СО на БСЖ, член на УС на СТСБ, член на Съюзния съвет на СТСБ.
В дигиталната епоха заедно с технологиите бързо се променят бизнес правилата, рекламата и продажбите. Неизбежно се променя и логистиката, коментираха участници във форума. Като част от дигиталната икономика все повече навлиза юберизацията. Явлението получи името си от компанията Uber, която с появата си практически преобърна в цял свят традиционния пазар на таксиметровите и пътническите транспортни услуги, разчитайки на интернет платформа за споделени пътувания и фрийлансъри, вместо постоянно заети служители. В момента примерът на Uber е последван от Postmates, Upwork, TaskRabbit и други компании в различни сфери на икономиката.
Участниците във форума акцентираха, че секторът, който „плаща” най-много за навлизането на юберизацията е транспортът. Защото подобни интернет платформи се занимават предимно с превоз на пътници, доставка на стоки и складиране. Организаторите им не плащат данъци, не се регистрират и предлагат почасова работа предимно на студенти. Това обаче излага на риск работещите в сектора и техните работни места. Юберизацията е голямо предизвикателство и пред организациите, които се занимават с логистика.
Отчетено беше, че бързо развиващата се споделена икономика, която залага на неорганизирания нископлатен труд, води до огромна нестабилност на пазара на труда, защото сигурните работни места не могат да се конкурират с него. Франк Морел (Белгия) постави като проблем и фактът, че фирмите, които залагат на юберизацията, намират много силна инвестиционна подкрепа и така разширяват присъствието си на пазара.
Европейската и Международната транспортни федерации анализират този проблем, за да се намерят инструменти за справянето с него, стана ясно на форума. А участниците призоваха за изработването на ефективна съвместна стратегия за засилване на синдикалното присъствие и обхващане на работещите в компаниите на споделената икономика.
В центъра на дискусиите бе и бъдещето на логистиката и как тя се повлиява от новите технологии. Кой и как ще защитава данните на потребителите в подобни платформи и как синдикатите като социални партньори ще участват в юберизацията, бяха най-активно обсъжданите въпроси.