Социален диалог за по-безопасни пристанища в Европа

На 9-ти декември се проведе поредното заседание на Секторния комитет за социален диалог за пристанища(СКСД – П). На него продължиха преговорите за повишаване на безопасността по време на работа, особено на борда на корабите. След Антверпен инцидентите продължават с нови жертви в Испания и Швеция, което е неприемливо при постигнатото ниво на технически прогрес. Двете работодателски организации – европейски социални партньори твърдят, че не може да се постигне безопасност, докато корабособствениците не поемат своята част от отговорността, подавайки необходимата информация от всеки кораб преди акостиране. Ето защо бе решено те да бъдат поканени за общо обсъждане на проблема на заседанието на СКСД – П през март. Там ще бъде обсъдено как да бъдат запълнени празнотите в законодателството, които оставят пристанищните работници без достатъчно ясна закрила на борда на корабите. Това би трябвало да доведе до прилагане на уеднаквени процедури и до реална превенция. Не е сигурно обаче как асоциацията на корабособствениците ще отговори на предложението.
ЕТФ предложи да се проведе проучване върху ограничен брой терминали, посочени от социалните партньори, за да се събере информация как развитието на морския транспорт влияе на пристанищните дейности. Това трябва да бъде констативно проучване, с цел събиране на най-добри практики и изследваните терминали следва да останат анонимни. Предложението бе прието и ще се подготви проект за кандидатстване през пролетта.
Социалните партньори ще продължат да работят в посока обучение по безопасност на труда, като въз основа на резултатите от проекта „ПОРТрети”, когато те бъдат представени, ще бъдат оценени бъдещите нужди на сектора от умения и професии в рамките на общ проект за транспорта.