Намалено работно време, пълен размер на работната заплата и 100% запазване на работните места благодарение на мярката 60/40

Първата добра новина, резултат на ефективния социален диалог в транспортния секторОбявената от Световната Здравна Организация (СЗО) на 11 март 2020 г. пандемия доведе до необходимостта от прилагане на  широкомащабни мерки с цел ограничаване разпространението на Covid-19, които имат сeриозен ефект с непредвидими последици за глобалната икономика. Коронавирусът „приземи“ самолетите на големите и малки авиокомпании, като очакванията са авиацията да претърпи криза по-мащабна от тази последвала 11 септември 2001 г. През последните седмици в света се наблюдава невиждан спад в самолетните полети, човечеството отчаяно се опитва да  издигне бариери по пътя на заразата и стотици страни наложиха тежки гранични ограничения. В контекста на всичко това, благодарение на диалогичността на социалните партньори на всички нива, успяхме да избегнем съкращения на персонал и намаляване на доходите на летищните работници във „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ и с помощта на финансовата помощ от държавата да запазим работните места и доходите на служителите в пълния им размер. 

„Благодарение на решителността на председателите на синдикалните ни организации във Варна и Бургас Петя Шомова и Катя Трендафилова, безкрайните часове на притеснения и тревоги, дните и нощите на усилена работа, търпението и доверието между всички нас – представителите на ръководството, лидерите на синдикални организации, Съюза на транспортните синдикати в България (СТСБ)  и Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ), постигнахме този успех. В началото изглеждаше наистина непостижимо, но за пореден път си доказахме, че няма по – силен инструмент за преодоляване на препятствията от партньорството и диалогa“, коментира председателят на СТСБ Екатерина Йорданова.

Припомняме, че със заповед от 8 април всички работници и служители на летищата Варна и Бургас преминаха на четиричасов работен ден, като и към настоящия момент дейността на двете летища е почти изцяло преустановена и с изключение на полета София – Варна няма нито един самолет, който да каца там.

„На 17 март се състоя първата среща с ръководството, на която ни бяха предоставени писма от наематели и фирми,  които спират плащанията поради липса на работа. На 24 март беше втората такава среща, на която ни запознаха с финансовото състояние на фирмата и ни уведомиха, че от 8 април, съгласно член 138а от Кодекса на труда всички работници и служители се планира да преминат на четиричасов работен ден и следователно на половин заплата до 7 юни включително, като след изтичане на този срок при липса на подобрение ни очакват съкращения“, разказва председателката на синдикалната организация на СТСБ във Фрапорт на летище Варна Петя Шомова.

Към онзи момент летищата не влизаха в обхвата на проекта на Постановление на Министерския съвет (ПМС) №55 от 30 март за определяне на условията и реда за изплащане на компенсации на работодатели с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. за кандидатстване по мярката 60/40.

На 25 март, от СТСБ внесохме предложение в КНСБ за промяна в проекта на ПМС №55, в което настояхме списъкът за допустими икономически дейности бъде допълнен и предложението ни да бъде разгледано на предстоящия Национален съвет за тристранно сътрудничество (НСТС).

На 26 март председателят на СТСБ Екатерина Йорданова изпрати писма до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и до министър-председателя Бойко Борисов с искане за разширяване обхвата на мярката, като обърна специално внимание на обстоятелството, че транспортният отрасъл се очаква да бъде един от най-засегнатите от пандемията предвид на това, че от една страна приходите от дейност рязко намаляват, а от друга е необходимо транспортната услуга да бъде гарантирана.

След публикуването на последната редакция на ПМС 55 в Държавен вестник, която взима под внимание и съображенията на  СТСБ-КНСБ и отваря вратата за кандидатстване на голяма част от транспортните компании, на 31 март ръководството на Фрапорт  информира синдикалните ни организации на двете летищата за решението си да кандидатства по мярката.

„През цялото време бяхме в непрекъснат контакт с г-жа Йорданова  и членове от екипа на СТСБ, като диалогът с ръководството на Фрапорт също продължаваше в атмосфера на доверие и партньорство“, допълва Петя Шомова.

На 7 април документите са входирани, а на 22 април 2020 г. пристигна радостната новина, че и двете летища са одобрени по мярката 60/40 и всички работници и служители, независимо от това че ще работят на четиричасов работен ден, ще получат пълното си възнаграждение за месеца. 

„В резултат на добрия социален диалог във фирмата и благодарение на съдействието и подкрепата на СТСБ в лицето на г-жа Йорданова, всички служители ще получат пълното си трудово възнаграждение за месец април. В този труден за всички ни момент срещането на разбиране и добронамереност от работодатели и синдикати е от изключително значение.“, споделя синдикалният ни лидер на летище Бургас Катя Трендафилова.

Ръководството на компанията възнамерява да кандидатства за финансовата помощ от държавата по същата мярка и за месец май, като това ще даде възможност да запази заетостта на работниците и служителите в условия на пандемия и почти напълно прекратена дейност.