Черноморската седмица за действия (ITF Black Sea Action Week), която се проведе от 6 до 10 юли, е част от ежегодните кампании на Международната федерация на транспортните работници (ITF) за подобряване условията на труд и правата на моряците. Тази година паралелно с нея имаше морска седмица за действия и в региона на Източна Азия.
В Черно море инспекторите на ITF за България, Румъния, Русия, Украйна, Турция, Грузия и Израел и техните екипи проведоха масови проверки на условията на труд и заплащане.
Целта беше да бъдат намалени и като краен резултат премахнати случаите на опасно корабоплаване под минималните стандарти, а същевременно моряците да получат информация за предимствата от присъединяването към синдикат, който да следи за спазването на правата им и да им оказва съдействие при случаите на нарушения.
За петте дена на кампанията се състояха проверки в 29 пристанища по Черноморските брегове и в Израел. Посетени и инспектирани бяха 205 кораба с над 3110 моряка екипаж от 23 националности. Сред тях най-голям е делът на турците (608), украиниците (581) и филипинците (547) следвани от руснаци и сирийци. Българите наброяват 51 души. Общо неизплатените трудови възнаграждения възлизат на над $390 000, а средната възраст на инспектираните кораби е 22 години. В България са направени проверки на 18 кораба с 254 души екипаж.
Проверени бяха както битовите условия (състояние на каютите за екипажа, на санитарните помещения, на пералните машини; качеството и количеството храна на борда), така и спазването на трудовите права на моряците (какви трудови договори са сключили и спазват ли се техните клаузи; получават ли всеки месец заплатите си; записват ли се часовете им извънреден труд).
Като цяло моряците са наясно с правата си; трудно е проследяването и контролът за спазването на тези права, особено когато са в открити води. Широко разпространени са и страховете от уволнение, наказания, намаляване или неизплащане на възнагражденията, които карат моряците да мълчат и да търпят. За промяна на тези нагласи работеше информационната кампания, която се проведе в рамките на Черноморската седмица за действия и запозна моряците с ползите от присъединяването към синдикат и сключването на колективни трудови договори. Екипи доброволци от националните транспортни или моряшки синдикати участваха в кампанията.
Условията в Черно море са много по-тежки от тези при останалите моряци, защото голяма част от корабите отдавна са преминали годната за експлоатация възраст и не отговарят на никакви стандарти за безопасност, а битовите условия не покриват дори минималните хигиенни изисквания. Има и такива, които са предназначени за речно плаване и са напълно непригодни за климата и условията в Черно море. Не са малко случаите, в които моряци заплащат с живота си заради техническата непригодност на корабите. Често екипажите с месеци не получават заплатите си.
Всичко това даде повод на Международната транспортна федерация (ITF) да нарече Черно море „море на срама“ и да се бори системно за подобряване условията на живот и труд на черноморските моряци и намаляване броя на опасните кораби. Повече информация по темата можете да намерите на страницата на Black Sea Project, от краткия видеоматериал ‘Sea of Shame’ и от документалния филм ‘The dark side of Black Sea’.
От началото на 2015г. СТСБ и ITF полагат активни съвместни усилия, които до момента успяха да помогнат за събирането на неизплатени заплати на обща стойност от над 240 000 долара на моряци в български води и за спасяването на бедстващите моряци от кораба Asian Dream. Като отговорна организация, която защитава успешно интересите на всички транспортни работници и като синдикат, който членува в ITF и участва в дейностите на международната федерация, СТСБ смята, че моментът е назрял да започне активна дейност и в моряшкия сектор.
По думите на председателя на СТСБ Екатерина Йорданова: „Сега, когато ITF вече има свой морски инспектор за България и българските черноморски води, в СТСБ сме готови да бъдем толкова активни, колкото и в другите транспортни сектори, и да предложим помощ и защита на българските моряци, плаващи под международен или български флаг.“