EТФ с официално предложение за подобрения в пътния транспорт

45161
На 29 септември 2015г. Европейската транспортна федерация (ЕТФ) представи официално своето виждане за подобряване прилагането на правото на ЕС в областта на пътния транспорт. На събитието присъстваха представители на държави – членки от ЕС, Европейската комисия и партньорски организации. Предложението на ЕТФ е да се използват вече съществуващите практики и инструменти, но да се въведат минимални корекции, които да позволят незабавното им прилагане.

Към този момент положението е парадоксално: правната рамка е справедлива, но законът не се прилага достатъчно, дори някои твърдят, че това е непостижимо. Обратно, други държави-членки въведоха допълнителни мерки за контрол на нарушенията на техните транспортни и трудови пазари, опитвайки се да предотвратят социалния дъмпинг и нелоялната конкуренция. През последните няколко месеца всички участници, включително компетентните национални органи, поискаха ефективни мерки на европейско ниво, за да бъдат избегнати такива нарушения.
Ето защо с предложението си ЕТФ предоставя на отговорните органи набор от действия, обхващащи целия ЕС, които да докажат, че настоящите закони могат да бъдат прилагани с пълна сила в пътния транспорт. ЕТФ смята, че нейното предложение е финалната права до постигането на тази цел.

В основата на предложението на ЕТФ е сътрудничеството между три нива на засилено прилагане на правилата.
В момена контролът се съсредоточава главно върху по –«веществените» доказателства за нарушения, като показанията на тахографа, а като цяло пропуска нелегалния каботаж, компаниите «пощенски кутии» и проявите на социален дъмпинг. Засилените мерки не са насочени към реалните проблеми в сектора и капацитетът им е намалял със 75% в последните 5 години. Това позволява разминаванията между оператори и държави и злоупотребите за сметка на шофьорите да продължават безкрайно.
Предложението на ЕТФ се основава на идеята, че операторите трябва да отговарят на повече изисквания от страна на ЕС, включително за достъп до такава дейност, права за каботаж и социално осигуряване. Засилените мерки следва да се прилагат на три нива: пътен контрол, контрол на офисите извън фирмата и на самата фирма Това трябва да се прави синхронно и да се изготви «досие за съответствие» за всеки оператор. Така събраната информация да се сравнява с декларираните от оператора данни пред националните и европейските власти. По този начин всяко несъответствие ще се отчита автоматично в националните и европейските регистри и ще показва, че се налага по-пълна и целенасочена проверка.
«Концепцията на ЕТФ не изисква изменения на съществуващите правила, заяви Роберто Парийо, председател на секция „Пътен транспорт” в ЕТФ. «Предложението на ЕТФ показва, че не само има решения на проблемите, но и че те са на разположение сега! Всичко, което е необходимо, е политическа воля, за да се възстанови лоялната конкуренция и законността в социална сфера в пътния транспорт на ЕС».
„Постигането на справедлив, безопасен и устойчив транспортен сектор е отговорност на всички заинтересовани страни и може да се постигне само чрез сътрудничество. Очакваме да извървим пътя до края заедно с ЕТФ”, заяви евродепутатът Герард Шипер в заключение.