„Животът на хиляди хора ще бъде изгубен в Средиземно море, ако правителствата от ЕС не предприемат спешни мерки”

„Животът на хиляди хора ще бъде изгубен в Средиземно море, ако правителствата от ЕС не предприемат спешни мерки”, коментираха от организациите на моряците членуващи в ЕТФ.

Европейски и международни оператори на търговски кораби са обединили усилията си с моряци, настоявайки пред държавите-членки на ЕС да предприемат незабавни мерки за овладяване на нарастващата хуманитарна криза в Средиземно море.

От 2014 г.  насам хиляди хора прекосяват по особено опасен начин границите между Европа, Африка и Близкия изток в пренатоварени лодки, неподходящи за целите на пътуването. Над 3500 души вече са загубили животите си в тази практика, като голяма част от тях са оставени на контрабандисти.

В съвместно писмо до лидерите на всички 28 страни от ЕС, на корабособствениците и моряците от Европейските федерация на транспортните работници (ETF) и Международната федерация на транспортните работници (ITF) предупредиха, че кризата излиза извън контрол. Всички те предупреждават, че съществува сериозен риск от катастрофални загуби на живот, ако държавите-членки на ЕС не отговорят с голяма настойчивост на тази порочна практика.

Корабособственици и синдикати призовават проблемът да бъде приоритизиран и да бъдат увеличени ресурсите за издирване и спасяване в Средиземноморието. В момента голяма част от спасителните операции се извършват от търговски кораби, което според корабособствениците и синдикатите е несъстоятелно.

За изминалата година търговските кораби са спасили над 40 000 души, като се очаква този брой да нарастне внушително. Корабната промишленост приема изцяло своята отговорност пред закона за спасяване на някой в беда в открито море, но твърди, че е неприемливо, че международната общност все повече разчита на търговските кораби и екипажите им да предприемат още и още мащабни спасителни операции.

Военноморските сили и бреговата охрана на тези държави-членки на ЕС, които са на първа линия в Средиземно море, са направили впечатляващи усилия да реагират. Но тъй като положението се влошава корабната индустрия смята, че трябва да има пропорционално увеличение на финансираното търсене и спасяване, за да се справи с тази сериозна хуманитарна криза. На практика това означава, че всички държави-членки на ЕС трябва да поделят финансовата тежест, за да се предотвратят още хиляди смъртни случаи. Според корабособствениците, ЕС и международната общност трябва да осигурят на бежанците и мигрантите  алтернативни средства за намиране на безопасност, без да рискуват живота си, като пресичат Средиземно море в непригодни лодки. Синдикатите и корабособствениците настояват проблемът да присъства в дневния ред на Европейския съвет и при срещите на съответните министри на държавите-членки на съюза. Според тях въпросът буквално е „на живот и смърт”.