ITF и ETF предупреждават: Бизнес моделът на Ryanair трябва спешно да се реформира

Прессъобщение на ITF / ETF

22 септември 2017 г.

Международната федерация на транспортните работници (ITF) и Европейската федерация на транспортните работници (ЕТФ) днес предупредиха, че бизнес моделът на Ryanair, основан върху аутсорсинг и отхвърляне исканията на персонала за по-добри условия и представителство на синдикатите, поставя под съмнение бъдещето на авиокомпанията.
ITF разкри, че след поражението на Ryanair / Crewlink в Съда на Европейския съюз на 14 септември 2017г., към нея са се обърнали редица инвеститори, разтревожени от предвижданията на анализаторите, че спазването на съдебното решение ще увеличи разходите за труд на авиопревозвача с 20 процента.  Те вече поставят под въпрос устойчивостта на агресивния бизнес модел на Ryanair, основан върху непрекъснато съкращаване на разходите.
Генералният секретар на ITF Стив Котън пояснява: „Ryanair е в кризисен момент и е изправена пред тройно критична ситуация – от една страна, да бъде подведена под отговорност от Европейския съд, от друга, да бъде разследвана за неизпълнението на задълженията си по Регламент 083/2014 за полетното време и почивките на екипажите, и не на последно място,  да се сблъска челно със загубата на доверие на потребителите и персонала.
Тези големи неприятности на авиопревозвача никак не са случайни . От години представителни организации, сред тях и нашите собствени членове, призовават за подобрения в компанията – от признаването на синдикатите до подобрения в заплащането и условията. Вместо това авиокомпанията упорито следваше бизнес модел, който работи в периферията и е ориентиран единствено към печалбата, като не оставя място за спазване на правилата, включително онези, касаещи полетното време, почивките и отпуските на екипажите. Именно този аутсорсинг модел, осигуряващ принудителна несигурна заетост, която е все по-успешно оспорвана в световните съдилища, сега подтиква водещи анализатори да поставят под съмнение устойчивостта на подобни практики за наемане на работа. “
Оливър Ричардсън, Президент на секция „Гражданска авиация“ на ITF и ETF, коментира: „Истината е, че когато бизнесът беше в подем, акционерите бяха щастливи да вярват, че моделът е устойчив. Контролът на Ryanair върху разпространяването на информация относно рисковете от спазване на изискванията също така намали способността на акционерите да държат сметка на борда на директорите по въпросите на заетостта и да оказват влияние върху по-широкото корпоративно управление. Това е вече минало.

Накратко, време е Ryanair да се реформира. Акционерите са изправени пред значителен риск, пътниците са ядосани, търпението на работниците е изчерпано. Вече ставаме свидетели на по-координиран подход от страна на персонала на Ryanair, който несъмнено ще ускори достъпа до подобрения. ITF ще работи с нашите съюзи именно в тази посока. “
Едуардо Чагас, Генерален секретар на ЕТФ, добавя: „Предлагането на дребни надбавки и спонтанни парични стимули, докато в същото време се продължава с емблематичния агресивен стил на управление, няма да помогне на ръководството на Ryanair да излезе от дупката, която собственоръчно си изкопа. Ryanair няма друг избор, освен да възприеме нов, диалогичен и консултативен бизнес модел. Фактът, че Ryanair оперира в Европейския съюз, означава, че всички работници на авиопревозвача притежават основни трудови права. „